درباره رژیم اتکینز

رژیم اتکینز ابداعی دکتر رابرت اتکینز می باشد . وی پزشک امریکایی و متخصص قلب و عروق می باشد . 10 و 25 سال برای مداوای اضافه وزن فعالیت کرده و اذعان می دارد که اکثر بیمارانم در عرض یازده سال گذشته در ابتدا برای کاهش وزن مراجعه نکرده اند بلکه وزنی که آنها کم کرده اند در نتیجه ی درمانی بوده که وی برای رفع مشکلات اساسی تر آن ها( بیماری های قلبی عروقی ، دیابت ، فشار خون بالا )در نظر گرفته اند .
وی چاقی را یک اختلال متابولیکی می دادند که در اثر زیادی انسولین درخون و مقاومت سلول ها در برابر انسولین به وجود می آید وچاقی اصلا ربطی به سوخت و ساز چربی که خورده می شود ندارد .
با وجود این در دوره ای که ما زندگی می کنیم رژیم غذایی کم چربی به طوری همه گیر شده که به صورت یک رژیم استاندارد در آمده است .
تقریبا همه ی چاقی های مرضی علت سوخت و سازی ندارند . هورمون انسولین و تاثیر آن روی میزان قند خون با سلامتی کلی بدن و بیماری قلبی و سکته ارتباط مستقیم دارد و هورمون انسولین در پاسخ به کربوهیدرات ترشح می شود ، هر چه کربوهیدرات مصرفی بیشتر شود ترشح انسولین افزایش می یابد پس ما می توانیم با کاهش کربوهیدرات مصرفی اختلال سوخت و سازی ناشی از انسولین را تحت کنترل بگیریم . اصلاح این سوخت و ساز باعث کاهش وزن می شود در حالیکه ممکن است کالری مصرفی بیش از قبل باشد.

با شروع رژیم بعد از 48 ساعت که ذخایر گلیکوژن بدن تمام می شود چربیها ی ذخیره شده در بدن شروع به آب شدن ( لیپولیز ) می کند که سطح بالای اسید های چرب در خون گواه این مطلب است . شیوع بالای مرض قند ، بیماریهای قلبی و فشار خون در افراد چاق به علت افزایش غیرعادی انسولین است . در رژیم کم کربوهیدرات بدن این امکان را پیدا می کند که با آن که کالری را به مقدار لازم دریافت می کند ولی به طور مداوم وزن و اندازه کم می کند یعنی کالری زودتر از آن که جذب شود به صورت حرارت از بدن خارج می شود .

پیروی از رژیم در افراد چاق ثابت شده که میزان کلسترول و فشارخون را کاهش می دهد .

خوردن کربوهیدرات چه از منابع مستقیم آن و چه از منابع غیر مستقیم ( کربوهیدرات پنهان ) است . چون محدودیت مصرف پروتئین و چربی وجود ندارد احساس گرسنگی نیز پیش نمی آید و کم کم اشتها کم می شود . از آنجا که در اغلب رژیم وزن از دست رفته که معمولا هم به سرعت به وجود می آید بر می گردد رژیم اتکینز دارای 4 نوع با 4 مرحله است .
1 – مرحله مقدماتی Induction diet
2 – رژیم در حین کم کردن وزن Ongikg weightloss
3 – مرحله پیش نگهدارنده وزن Pre maintenance
4 – مرحله نگهدارنده وزن Maintekakce

1 – مرحله مقدماتی که سخت ترین مرحله ی رژیم است معمولا 2 هفته به طول می انجامد . رژیم در این مرحله فرد را وا می دارد که اغلب موانع برای کاهش وزن را از پیش پای خود بردارد . محدودیت شدید کربوهیدرات باید اعمال شود به طوری که کربوهیدرات مصرفی نباید از 20 گرم در روز تجاوز کند که آن هم از سالاد و سبزیجات غیر نشاسته ای مجاز تامین می شود . سوخت و ساز بدن از مصرف کربوهیدرات به سوزاندن چربی تغییر می کند و بدن از لحاظ بیوشیمی آمادگی از دست دادن وزن را می یابد.

روزی 3 ظرف سالاد یا 2 ظرف همراه با دوسوم ظرف سبزیجات پخته آزاد است . خوردن شکر ، دسر ، شیر کم چربی ، برنج سفید ، سیب زمینی و ماکارونی غیر مجاز است . در این مدت فرد باید دقیقا هر آنچه را برایش رخ می دهد در نظر داشته باشد چرا که مشخص می شود مقاومت فرد نسبت به از دست دادن چربی کمی کمتر از حد متوسط است معمولا بین 7-6 kg کاهش وزن پیدا میکنند و افراد دارای مقاومت بالا کمتر از این حد .
از دست دادن کتون که در نتیجه لیپولیز به وجود می آید در این مرحله از رژیم به وجود می آید که از بوی ادرار و همچنین با نوار تست لیپولیز قابل مشاهده است .
مرحله ی بعدی رژیم با رژیم بعدی اتکینز رژیمی است که فرد در حین ازدست دادن وزن باید رعایت کند و شخص با رعایت این دستورآهسته به سوی هدف هدایت می شود .مرحله سوم رژیم پیش نگهدارنده وزن است که راهنمایی هایی در خصوص شیوه ی غذا خوردن می کند و در صورت پشتکار برای همیشه فرد وزنش را حفظ می کند .
مرحله ی چهارم رژیم نگهدارنده است ودر نهایت حال عمومی فرد رژیم گیرنده خوب می شود و خستگی ، تحریک پذیری ، افسردگی ، حواس پرتی ، سردرد ، بی خوابی ، سرگیجه ، دردهای عضلانی ، سوزش سر دل ، التهاب روده ، احتباس آب ، علایم پیش از قائدگی از بین می رود.