بخور و نخورهای روزهای امتحان

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت استان کرمانشاه گفت: تغذیه مناسب در روزهای امتحان می‌تواند کارایی مغز و قدرت یادگیری دانش‌آموزان را بالا برده و به آنها در کسب نتایج بهتر در امتحانات کمک کند.
نیلوفر حیدری در گفت‌و گو با ایسنا، میان وعده‌ها را از ارزش بسیاری در زمان مطالعه به جهت افزایش قدرت یادگیری برخوردار دانست و اظهار کرد: این میان وعده‌ها باید به گونه‌ای باشد که علاوه بر تامین انر‌ژی بتواند پروتئین، کلسیم، آهن و ویتامین‌های مورد نیاز بدن را تامین کند.
حیدری ساندویچ‌های خانگی مانند ساندویچ پنیر و گردو یا ساندویچ تخم مرغ را بهترین میان وعده برای دانش‌آموزان دانست و اظهار کرد: همچنین ساندویچ ارده و کره و مربا نیز برای بچه‌های کم وزن می‌تواند مفید باشد.
این کارشناس تغذیه مصرف انواع خشکبار مانند انجیر خشک و کشمش، انواع برگه‌ها مانند برگه آلو و زردآلود و نیز مصرف انواع مغزها مانند پسته، بادام و گردو را نیز برای میان وعده مناسب دانست.
وی افزود: مغزها و به ویژه پسته نقش موثری در افزایش بهره‌هوشی داشته و منبع غنی آهن به شمار می‌روند.
حیدری همچنین مصرف شیر به همراه خرما و کیک را توصیه کرد و افزود: این مواد علاوه بر تامین انرژی، کلسیم و پروتئین مورد نیاز بدن را تامین می‌کنند.

این کارشناس تغذیه مصرف انواع میوه مانند سیب و نیز انواع مرکبات مانند پرتقال را برای میان وعده مناسب دانست.
حیدری مصرف نوشیدنی مناسب را به هنگام مطالعه بویژه شب امتحان بسیار حائز اهمیت دانست و توصیه کرد: دانش‌آموزان به جای نوشیدن قهوه که کافئین بسیار دارد، بهتر است از آبمیوه خانگی، شیر و چای سبز استفاده کنند.
این کارشناس تغذیه همچنین توصیه کرد: دانش آموزان در روزهای امتحان از خوردن وعده‌های نهار و شام سنگین خودداری کرده و پنج یا شش وعده غذای ‌سبک را در طول روز داشته باشند.
حیدری صبحانه را مهم‌ترین وعده غذایی بویژه برای دانش‌آموزان دانست و اظهار کرد: در طول شب قند بدن به شدت افت کرده و ضروری است تا در ابتدای صبح وعده غذایی سرشار از انرژی، پروتئین و کلسیم و فیبر مصرف شود تا بتوان بدن را برای داشتن یک روز کاری آماده کرد.
وی به اهمیت مصرف وعده صبحانه در کودکان اشاره و تصریح کرد: دانش آموزان مقاطع ابتدایی به جهت کمبود ذخایر گلیکوژن موجود در کبد باید حتما صبحانه را صرف کنند و عدم مصرف صبحانه می‌تواند به سلامت آنها آسیب بزند.
این کارشناس تغذیه در پایان مصرف ماهی و انواغ مغزها، گوشت و تخم مرغ و نیز انواع میوه و سبزیجات را بصورت متعادل در افزایش کارایی مغز موثر دانست.