بیماری‌هایی که بیشتر در مجردها رایج است

افسردگي
احتمال دارد مجرد‌ها در بخشي از زندگي‌شان افسردگي را تجربه کنند. بررسي‌ها نشان مي‌دهد احتمال بروز افسردگي مزمن در مردان مجرد 9 برابر بيشتر از خانم‌هاست. تنهايي و نداشتن ارتباط اجتماعي کافي مشکلي است که بعضي از مجردها با آن دست و پنجه نرم مي‌کنند. نداشتن خانواده و دايره دوستان محدود، مجردها را به سمت افسردگي هدايت مي‌کند.
به گفته روانشناسان افرادي که در زندگي‌شان از شبکه‌هاي ارتباطي مختلف برخوردار نيستند و دوستان کمي دارند تنهايي را بيشتر احساس مي‌کنند. اين موضوع در ضعيف شدن سيستم ايمني مجرد‌ها هم تاثير دارد و آنها را در معرض ابتلا به ساير بيماري‌هاي جسمي قرار مي‌دهد.
همه افسردگي‌ها شبيه هم نيستند؛ بعضي از آنها علائم واضحي دارند و گروهي ديگر پنهاني هستند. افسردگي ممکن است خفيف يا شديد باشد. شايد بر اثر يک ضربه ناگهاني پيش آيد يا به دلايل شکست عاطفي ايجاد شود. البته نبايد نقش ژنتيک را در بروز افسردگي ناديده گرفت.
به گفته محققان افسردگي در ميان زنان نسبت به مردان بيشتر ديده مي‌شود اما احتمال اينکه مردان افسرده به سمت سوءمصرف مواد مخدر پيش بروند، نسبت به زنان بيشتر است. اين موضوع را مدير تحقيقات مرکز سلامت زنان در بيمارستان بوستون به شما مي‌گويد. علاوه بر اين مردان افسرده سعي مي‌کنند غم و اندوه‌شان را پنهان کنند و به همين دليل به تماشاي تلويزيون يا کار بيش از حد پناه مي‌برند. شايد هم در فعاليت‌ها يا ورزش‌هاي خطرناک شرکت کنند. به هر حال تلاش مي‌کنند تا افسردگي را به نحوي پنهان کنند. همه اينها زنگ خطري است که به مجردها مي‌گويد افسردگي را جدي بگيرند و به محض مشاهده علائم، براي درمان اقدام کنند.

سرطان
در يک تحقيق نروژي‌ها معلوم شد که مردان مجرد و طلاق گرفته نسبت به متاهل‌ها 11 تا 16 درصد بيشتر در معرض ابتلا به سرطان قرار دارند. اين پژوهش‌ها در ميان مرداني انجام شد که به سرطان مبتلا بودند. افراد متاهلي که با همسرشان روابط خوبي دارند و با مشکلات زندگي زناشويي بهتر کنار مي‌آيند، از مزاياي زندگي متاهلي بهره‌مند مي‌شوند و به همين دليل طول عمر بيشتري دارند. درواقع متاهل‌ها به سلامت روحي و جسمي شان بيشتر مي‌رسند و اگر دچار مشکلي شوند، شايد به اصرار همسر و خانواده براي درمان زودتر اقدام کنند. اين درحالي است که مجردهاي تنها، انگيزه کمتري براي درمان و رسيدگي به سلامت خودشان دارند و شايد آزمايشات سالانه را به موقع انجام ندهند، بعضي از نشانه‌هاي بيماري‌هاي جدي و خطرناک را پشت گوش بيندازند و آنها را جدي نگيرند.

چاقي مفرط
مجردي گاهي اوقات با چاقي هم همراه مي‌شود و اضافه وزن هم خطر ديگري است که مجردها را تهديد مي‌کند. وقتي در دايره دوستان مجرد شما چند فرد چاق هم باشند به احتمال زياد بعد از معاشرت با آنها شما هم اضافه وزن را تجربه مي‌کنيد. تحقيقات نشان مي‌دهد افراد مجرد هم بر اثر رفت‌وآمد با دوستان چاق در معرض چاقي قرار دارند، چون گروهي از مجرد‌ها براي رفت‌وآمد با دوستان تمايل و وقت بيشتري دارند و به همين دليل از دوستان‌شان تاثير مي‌گيرند.
از اين رو اگر مجرد هستيد و دل‌تان مي‌خواهد سالم‌تر بمانيد مراقب باشيد که دوستان چاق در اشتهاي شما تاثيرگذار نباشند و به جاي اين کار سعي کنيد برنامه‌هاي تفريحي مناسبي براي آخر هفته‌ها در نظر بگيريد تا به جاي دورهمي در رستوران و سفارش انواع فست‌فود‌هاي پرکالري و چاق‌کننده، کمي هم پياده‌روي و برنامه‌هاي تفريحي ورزشي مانند کوهنوردي داشته باشيد تا تناسب اندام و سلامت شما به‌عنوان يک فرد مجرد حفظ شود.

مرگ زودرس
علاوه بر اين نتايج، بررسي‌ها نشان مي‌دهد که افراد مجرد به دليل ابتلا به مشکلات و بيماري‌هاي جسمي و روحي مختلف اميد به زندگي کمتري دارند و طول عمرشان نسبت به متاهل‌ها کمتر است. بعضي از مجرد‌ها نسبت به افراد متاهل به خود و محيط اطراف‌شان توجه کمتري نشان مي‌دهند. پژوهشگران به اين نتيجه رسيده‌اند که خطر مرگ و مير در مردان مجرد 32 درصد بيش از مردان متاهل است. در واقع در اين تحقيق مرداني که هرگز ازدواج نکرده بودند با افرادي که يکبار ازدواج کرده و همسرشان فوت کرده يا از او جدا شده بودند، مقايسه شدند.
نتايج پژوهش‌ها نشان مي‌دهد خطر مرگ زودرس در مردان مجرد بيشتر است و احتمال دارد نسبت به کساني که حداقل يکبار ازدواج کرده‌اند، 17 سال زودتر بميرند. اين اطلاعات طي 60 سال جمع‌آوري شده و البته حاکي از اين است که وضعيت زنان مجرد هم بهتر از اين نيست و احتمال دارد 7 تا 15 سال کمتر عمر کنند.
علاوه بر اين نتايج، بررسي‌ها نشان مي‌دهد که افراد مجرد به دليل ابتلا به مشکلات و بيماري‌هاي جسمي و روحي مختلف اميد به زندگي کمتري دارند و طول عمرشان نسبت به متاهل‌ها کمتر است. بعضي از مجرد‌ها نسبت به افراد متاهل نسبت به خود و محيط اطراف‌شان توجه کمتري نشان مي‌دهند.
منبع: باشگاه خبرنگاران