ضمیر نیمه آگاه شما چگونه کار می کند؟

ضمیر نیمه آگاه، میز کار ذهن شماست. کنترل و مسیر دهی به آن کلید تغییر در وجود شما می باشد. همانگونه که در مقاله ضمیر خودآگاه ذکر کردیم، ضمیر نیمه آگاه شما مانند حافظه اصلی (RAM) در یک سیستم کامپیوتری عمل می کند. برای کسانی که با عملکرد حافظه اصلی در کامپیوتر آشنایی ندارند ایم نکته را ذکر کنم که حافظه اصلی به عنوان حافظه کوتاه مدت در کامپیوتر عمل می نماید و وظیفه اش نگهداری از برنامه ها و داده هایی است که اکنون در حال اجرا می باشند تا پردازنده بتواند با سرعت بیشتری به آنها دسترسی داشته باشد. سرعت دسترسی به اطلاعات در حافظه اصلی از سایر اقسام حافظه نظیر حافظه جانبی (HDD) و CD-ROM بیشتر می باشد.

ضمیر نیمه آگاه شما مانند حافظه اصلی کامپیوتر عمل می نماید. وظیفه اصلی ضمیر نیمه آگاه نگهداری حافظه کوتاه مدت و برنامه ها و وظایف روزانه است.

نقش ضمیر نیمه آگاه

به غیر از نقش حافظه کوتاه مدت، ضیمر نیمه آگاه نقش دیگری نیز در زندگی روزمره ما برعهده دارد. ذهن نیمه آگاه تمام تلاش خود را به کار می بندد تا به شما این اطمینان را بدهد که به هر چیزی که در ذهن خود می خواهید، سریعاً دسترسی پیدا کنید.

حافظه ها:  مانند به یاد داشتن شماره تلفن خودتان، رانندگی کردن بدون آنکه کاملاً به صورت آگاهانه به آن فکر یا تمرکز کنید، خریدی که در راه بازگشت به خانه می بایست انجام دهید و … .

برنامه های جاری : رفتارهایی که روزانه از خود بروز می دهید مانند نحوه برخوردها با افراد مختلف در محل کار و … .

فیلتر ها : اینکه چه موضوعی برای شما مهم است و آیا این موضوع می بایست ذخیره گردد یا خیر. همچنین مدت زمان نگهداری از این موضوع در حافظه چقدر باید باشد.

حواس : اینکه پس از دریافت هر حسی از طریق حواس پنج گانه چه رفتاری را از خود بروز دهید و چه انتظاری از آن حس در همان اولین زمان دریافت آن حس داشته باشید (در صورت نداشتن تجربه از این حس جدید مانند دوران کودکی به ضمیر ناخودآگاه جهت دریافت تجربه ای که قبلاً در مورد این حس داشته اید رجوع می شود).

اگر در ذهن نیمه آگاه بخش فیلترینگ وجود نداشته باشد، کلیه اطلاعات بدون هیچ منطقی در ذهن ناخودآگاه ذخیره می شود. ضمن آنکه امکان واکشی اطلاعات مرتبط با موضوع فعلی از حافظه بلند مدت (ضمیر ناخوداگاه) نیز وجود نخواهد داشت. در واقع عملیات فیلترینگ در حافظه کوتاه مدت دو طرفه (ورودی و خروجی) عمل می کند.

ضمیر نیمه آگاه به طور مداوم و حتی بیش از آنچه که شما تصور نمایید، در حال کار و فعالیت می باشد. طبق مدل ارتباطی NLP، ما با ورود بیش از ۲ میلیون بیت اطلاعات در ثانیه محاصره شده ایم. اگر ضمیر نیمه آگاه مجبور به پاسخگویی سریع به این حجم از اطلاعات بود، قطعاً در زمان کوتاهی اشباع شده و از کار می افتاد.

در عوض ضمیر نیمه آگاه اطلاعات غیر مفید ورودی را پالایش (فیلتر) کرده و فقط اطلاعات سودمند را دریافت می کند. این کار بدون اینکه خللی در انجام امور روزانه شما ایجاد شود، توسط ضمیر نیمه آگاه انجام می گردد. انجام این رویه با استفاده از تجربیات و خاطراتی است که در ضمیر ناخوداگاه شما از قبل ذخیره شده است.

سپس ضمیر نیمه آگاه نتیجه این پردازش را همانطور که در مقاله “ذهن بشر چگونه کار می کند؟” به آن اشاره شد به صورت احساسات و رویاها به ضمیر خوداگاه ارسال می نماید.

ارتباط با ضمیر نیمه آگاه

یکی از خصوصیات بسیار مهم و عجیب ضمیر نیمه آگاه (از این خصوصیت جهت بهبود خود استفاده خواهیم کرد) اطاعت از دستورات شماست (حتماً این بخش از فیلم راز را دیده اید، جایی که صدایی در پس زمینه می گوید فرمانبردارم، سرورم.).

افراد اشتباهاً فکر می کنند تمام مسئولیت بر عهده ضمیر نیمه آگاه است و شما فقط پیرو ذهن نیمه آگاه خود هستید. در صورتی که واقعیت خلاف این باور است. ارتباط با ضمیر نیمه آگاه از طریق ضمیر خودآگاه انجام می گردد. یعنی شما می توانید با ایجاد تفکرات مثبت و سازنده در خود، ضمیر نیمه آگاه را برنامه ریزی کنید. بگذارید در این خصوص مثالی بزنم: فرض کنید در موقعیت یک مصاحبه شغلی قرار دارید. اگر از ابتدا تفکرات منفی در خصوص نتیجه مصاحبه را در خود ایجاد کنید (شاید بنابر تجربه قبلی که از ضمیر ناخودآگاه شما ناشی می شود) احتمال شکست شما در مصاحبه آتی نیز بالا می رود. چون دائماً در ذهن خود نتیجه را تصور می کنید (در خصوص تصویر سازی ذهنی و اثرات آن در مقاله “چگونه از ضمیر خودآگاه استفاده کنیم تا در خود تغییراتی ایجاد نماییم؟” صحبت کردیم.)، ممکن است بر اثر این تصور منفی و انرژی منفی که از آن دریافت می کنید حتی دیگر به آن جلسه مصاحبه شغلی نروید (کاری که بسیاری برای امتحانات درسی یا کنکور انجام می دهند). یا اینکه با حالتی افسرده و بی تفاوت در آن جلسه مصاحبه شغلی شرکت کنید. حال به نقطه عکس آن فکر کنید. مثبت بیاندیشید. یعنی در ضمیر خودآگاه خود احساسات شادی پس از قبولی در مصاحبه شغلی را ایجاد کنید. در نتیجه ضمیر نیمه آگاه با استفاده از تجربیات ضمیر ناخودآگاه کلیه تجارب و خاطرات موفق قبلی شما را در ذهنتان به شما یادآوری می کند و در نهایت احساس بسیار خوبی به شما دست می دهد. در این صورت ذهن شما به دنبال جواب این سوال خواهد گشت که “چگونه می توانم این احساس و تصویر سازی ذهنی را به واقعیت تبدیل کنم؟“. ممکن است شروع به مطالعه کرده و سعی کنید تجربیات خود را بالا ببرید. ذهن شما به دنبال جوابهایی جهت واقعی کردن این تصویرسازی خواهد گشت. از تجربیات ضمیرناخودآگاه کمک می گیرد و خلاصه هر کاری را که به شما در این جهت کمک کند پیشنهاد می دهد. این یعنی معنای کامل عبارت “فرمانبردارم، سرورم“.

از این دسته مثالها بسیارند مانند : خواستگاری، انتخاب رشته، انتخاب شغل و … . درتمامی این مثالها خود را به جای نفر مقابل بگذارید. با خود فکر کنید اگر شما با فرد افسرده و بی انرژی مواجه شوید در مورد او چه فکری می کنید؟

از این خصیصه ضمیر نیمه آگاه می توانیم برای تغییر در رفتارهای نامناسب خود استفاده کنیم. لازمه این کار مراقبه است. یعنی دائماً در هر حالی مراقب افکار خود باشید. هرجایی که این افکار رنگ و بوی منفی و نامناسب به خود گرفت، افکار مثبت و سازنده را به خود تلقین کنید. این کار قطعاً در ابتدا سخت است، اما به مرور برای شما به شکل عادت در می آید و به تدریج با ضبط و ذخیره شدن شدن در ضمیر ناخودآگاه شما، اجازه ایجاد تفکرات منفی را نمی دهد.

در پایان نظر شما به این شعر زیبا از مولوی جلب می نمایم :

ای برادر تو همان (همه) اندیشه ای            مابقی تو استخوان و ریشه ای

گر گُلست اندیشۀ تو گلشنی                      ور بود خاری تو هیمۀ گلخنی

گر گلابی بر سر جَیبت زنند                    ور تو چون بولی بورنت افکنند

طبله ها در پیش عطاران ببین                  جنس را با جنس خود کرده قرین

جنسها با جنسها آمیخته                           زین تجانس زینتی انگیخته

گر در آمیزند عود و شکّرش                     برگزیند یک یک از یک دیگرش

طلبه ها بشکست و جانها ریختند                نیک و بد در همدگر آمیختند

حق فرستاد انبیا را با ورق                       تا گزید این دانه ها را بر طبق

در بخش بعدی این سری مقالات به نحوه عملکرد و کنترل ضمیر ناخودآگاه جهت تغییر عادات نامناسب خواهیم پرداخت. تا آن زمان سعی کنید از قابلیت مهم ضمیر نیمه آگاه خود جهت بهبود شرایط پیرامون خود استفاده کنید. خوشحال خواهیم شد اگر تجربیات خود را در این زمینه با ما مطرح کنید.

مطالب فوق با نگاهی به مقاله ای با همین مضمون از سایت “mindset-habits” برگرفته شده است.

آیا تاکنون با استفاده از تفکر مثبت اندیشی به نتیجه ای که مورد نظر شما بوده است، دست یافته اید؟