از شـنـا تـا تـنـاسـب انـدام و زيـبـايـي

ورزشي براي تمام فصول
در ورزش، آب متحد طبيعي ماست. آب وزن بدن را سبک،‌ جريان خون را تحريک و از ما در مقابل آسيب‌ها محافظت‌ مي‌کند و روحيه ما را بالا مي‌برد. آب به طور همزمان آنقدر مقاومت در برابر ما ايجاد مي‌کند که به ما امکان مي‌دهد عضلات‌مان را به کار اندازيم....
بنابراين تعجبي ندارد که شناکردن يکي از پرطرفدارترين راه‌هاه براي حفظ – يا بازيابي- آمادگي جسمي و رواني و نيز تناسب اندام است.

آب چطور بر ما اثر مي‌گذارد؟
داستان غوطه‌ور شدن ارشميدس در وان حمام بيانگر آن است که چرا ما از همان لحظه‌اي كه پا به درون استخر مي‌گذاريم‌، منافع ورزش در آب را دريافت مي‌کنيم. همان‌طور که مشاهده رياضي‌دان باستاني يوناني نشان داد، نيروي بالابرنده‌اي كه بر بدن غوطه‌ور‌شده در آب وارد مي‌آيد، معادل وزن آب است که هنگام غوطه‌وري جابه‌جا مي‌شود. اين نيرو که به نام «نيروي شناوري» خوانده مي‌شود باعث مي‌شود ما درون آب احساس سبکي کنيم. افرادي که بدنشان تراکم کمتري نسبت به آب دارد- يعني افراد چاق که نسبت بالاتر چربي در مقابل عضله و استخوان دارند- با کمترين تلاشي روي آب شناور مي‌مانند.
فشاري که آب روي پنجه و ساق‌هاي پا وارد مي‌آورد، خون را از طريق وريدها به بالا مي‌راند و گردش خون را بهبود مي‌بخشد. آب همچنين با ايفاي يک نقش بالشتکي براي مفاصل، خطر آسيب‌هاي ورزشي در شناگران حرفه‌اي را نسبت به ورزشکاراني که ورزش‌هاي زميني انجام مي‌دهند، کاهش مي‌دهد. آبي که درجه حرارت آن بيشتر از دماي بدن باشد، عضلات را شل و آرام مي‌کند. آب سردتر مانع از گرمازدگي حين فعاليت جسمي شديد مي‌شود.