استفاده از یخچال به عنوان شارژر بی سیم

عصرايران؛ محمد مهدي حيدرپور - اگر در آينده نزديک فرزند نوجوان خود را ايستاده مقابل يخچال مشاهده کرديد که براي مدتي طولاني به داخل آن خيره شده تعجب نکنيد چون شايد دليل خوبي براي اين کار داشته باشد؛ او مي تواند تلفن همراه يا ابزار پوشيدني خود را از طريق يخچال شارژ کند!

به گزارش "گروه علم و فناوري" عصرايران، حفظ شارژ ابزارهاي پوشيدني از اهميت ويژه اي برخوردار است اما کار آساني نيست. نکته کليدي استفاده از اين دستگاه ها پوشيدن آنها به صورت 24 ساعته و در هفت روز هفته است و نه اين که به طور مرتب به پريز برق متصل باشند.
بي ترديد، هيچ چيزي درباره يک دستبند تناسب اندام و سلامتي آزار دهنده‌تر از اين نيست که به واسطه اتمام شارژ باتري خود جريان فعاليت کاربر را رديابي نکند. در اين شرايط آمار ميانگين ماهانه کاربر مي تواند کاملا به هم بريزد. از سوي ديگر، به عنوان مثال بزرگترين نگراني که ناظران درباره ساعت هوشمند اپل واچ ارائه کرده اند عمر باتري آن است و حتي شايد به همين دليل عرضه اين محصول به بازار با تاخير هرچه بيشتر صورت بگيرد.
اما چگونه مي توان بر چالش عمر باتري دستگاه هايي مانند تلفن همراه و ابزارهاي پوشيدني غلبه کرد؟ پاسخ ساده و آشکار شارژ بي سيم است. شرکت هاي بسياري در اين زمينه کار کرده اند و اکثرا از شارژ القايي که قرار گرفتن دستگاه در يک ميدان الکترومغناطيسي، قرار گرفتن روي پد شارژ و يا ميزي که زير آن يک پد شارژ قرار گرفته را شامل مي شود، استفاده مي کنند.
اما شرکت انرجوس رويکردي متفاوت را اتخاذ کرده است. فناوري معرفي شده از سوي اين شرکت انرژي را از سيگنال هاي فرکانس راديويي برداشت مي کند. اگرچه انرجوس تنها شرکتي نيست که روي اين فناوري کار مي کند اما نسبت به شرکت هاي ديگر از پشتوانه مالي قوي‌تري برخوردار است. محصولي که توسط انرجوس توسعه داده شده به نام "وات‌آپ" شناخته مي شود که يک روتر انرژي بي سيم است. اين دستگاه مي تواند 4 وات نيرو را به دستگاه هاي مجهز به گيرنده مخصوص تا شعاع 3.7 متري ارسال کند.
به گفته انرجوس، وات‌آپ تا فاصله 1.5 متري باتري ها را با شرايطي مشابه با اتصال به شارژر شارژ خواهد کرد. در فاصله 3 تا 4.5 متري ميزان نيرو به يک وات کاهش مي يابد. در اين سطوح وات‌آپ مي تواند به صورت همزمان چهار دستگاه را شارژ کند و با افزايش دستگاه ها در اين محدوده سطوح نيرو ارسالي به هر دستگاه کاهش مي يابد.
اما روترهاي بي سيم اندازه کوچکي ندارند. محصولات فعلي انرجوس مکعب هايي 30 سانتيمتر در 30 سانتيمتر هستند. در حقيقت، اندازه بزرگ به منظور افزايش بهره‌وري شکل گرفته است. اندازه بزرگتر روترهاي بي سيم اجازه به کارگيري آنتن هاي بيشتر را مي دهد و در نتيجه دستگاه هاي بيشتري را سريع‌تر شارژ مي کنند. حال اين پرسش مطرح مي شود چنين وسيله اي را کجا قرار خواهيد داد تا زياد جلب توجه نکند و به طور مرتب نيز با آن در ارتباط باشيد؟