تعبیر خواب چیست؟ | انواع تعبیر خواب

حتما برای شما هم این سوال پیش آمده که تعبیر خواب دیشب‌تان چه بوده است؟ تعبیر خواب مار چیست؟ دیدن مرده در خواب چه معنایی دارد؟ آیا تمام خواب‌ها تعبیر دارند و تعبیر خواب بر چه اساسی انجام می‌شود؟  این مقاله را بخوانید تا بدانید کدام خواب‌ها تعبیر دارند و به کدام خواب‌ها نباید اعتنا کنید. همچنین تعبیر خواب‌های رایج را برای شما آورده‌ایم.

تعریف مختصری از خواب

خواب حالتی از زندگی انسان است که در آن فرد توانایی کنترل محیط فیزیکی را ندارد و سطح هوشیاری او بسیار پایین می‌آید. تمام عضلات و حواس پنج‌گانه انسان در خواب غیرفعال می‌شوند، به صورتی که به جای حس بینایی، توهم‌های بینایی جایگزین می‌شود.
خواب میان تمام موجودات مانند پستانداران، پرندگان، ماهی‌ها و دیگر جانوران به همین صورت وجود دارد. از مزایای خواب می‌توان به سلامت و بازسازی سیستم اعصاب، سیستم ایمنی و سیستم عضلانی-اسکلتی اشاره کرد.
در علوم دینی یکی از آیات و نشانه‌های خداوند را خواب می‌دانند. با به خواب رفتن انسان، روحش از جسم خارج شده و به طرف عالم بالا و آسمان‌ها به حرکت درمی‌آید. هر آنچه که روح فرد در این سیر و سیاحت می‌بیند، به شکل خواب در ذهن او مجسم می‌شود.

معرفی انواع خواب‌ها

خواب‌ها به ۵ دسته تقسیم می‌شوند:

  1. بعضی خواب‌ها از افکار و تخیلات انسان در بیداری منشأ می‌گیرند؛ به عبارتی فرد دغدغه‌های طی روز خود را در طول شب به‌شکل خواب می‌بیند.
  2. بعضی خواب‌ها نتیجه غلبه مزاج در انسان هستند. به‌طور مثال افراد با مزاج گرم، بیشتر اوقات خواب آتش، حمام و… را می‌بینند.
  3. خواب‌های ناشی از وسوسه شیطانی، خواب‌های ناراحت کننده.
  4. تعدادی از خواب‌ها از سوی خداوند بوده و خواب‌هایی شایسته و صادق هستند که یا به فرد بشارت امر خیری می‌دهند یا او را راهنمایی و هدایت می‌کنند. به این خواب‌ها رویاهای صادقه هم گفته می‌شود.
  5. خواب‌هایی که به وضع خوابیدن انسان بستگی دارند. مانند خواب انسان جنب، خواب اول شب، خواب فردی که زیاد خوابیده یا زیاد غذا خورده و…

 

کدام خواب‌ها تعبیر دارند؟

خواب‌های دسته اول، دوم و پنجم تعبیری ندارند، تنها دسته چهارم قابل تعبیر هستند و می‌شود به آن‌ها اعتنا کرد.
خواب‌های دسته چهارم دو نوع هستند. بعضی از آن‌ها به قدری واضح و روشن هستند که به تعبیر نیازی ندارند؛ انسان موضوعی را خواب می‌بیند که در بیداری هم همان اتفاق می‌افتد؛ اما بعضی خواب‌ها واضح نیستند و نیاز به تعبیر دارند. چگونه باید این خواب‌ها را تعبیر کرد؟ تنها کسی که علم تعبیر خواب را داشته باشد می‌تواند این کار را انجام دهد. نمی‌توان در این زمینه به هر کسی اعتماد کرد.

تعبیر خواب در رویای صادقه

خوابی که مرتبط با حوادث خارج از ما چه جسمی، چه اخلاقی، روحی و حقایق عالم هستی و مستند به آن‌ها باشد، رویا و خواب صادق است. در این نوع خواب، «نفس» انسان با گذشت از عالم دنیوی و هم سخنی با عالم مثال و عالم مجردات، با آن دو ارتباط برقرار می‌کند. به‌همین دلیل به علل طبیعی جسمانی انسان (مانند گرم یا سرد بودن مزاج) و همچنین علل خلقی و روحی انسان (مانند عصبی بودن، حسادت، کینه و امثال آن) مرتبط نیست.

نکته مهم این است که آیا رویای صادقه (که پلی برای برقراری ارتباط با عالم غیب است و انسان به واسطه این دسترسی، حقایق را مشاهده می‌کند.) پیش شرطی ندارد؟ آیا برای فراهم آمدن آن مقدماتی لازم است؟ اصلا برای رسیدن به آن چه باید کرد؟

 

زمان دیدن خواب و تعبیر خواب

زمان دیدن خواب (مانند ابتدا، وسط یا انتهای شب و یا بعد از نماز صبح) یکی از موارد مهم و تاثیرگذار در صادق یا کاذب بودن خواب‌هاست. رویاهای صادقه (رویاهای دارای تعبیر) معمولا در بازه زمانی پس از نیمه شب تا اذان صبح رخ می‌دهند. خواب‌هایی که پس از نماز صبح دیده می‌شوند معمولا فاقد تعبیر هستند.

البته با توجه به شرایط روحی انسان‌ها نمی‌توان گفت که همه خواب‌های بعد از نماز صبح فاقد تعبیر هستند. لازم به ذکر است که حتی فصول سال نیز در تعبیر خواب موثر هستند. به عنوان مثال، اگر فردی در فصل پاییز در خواب ببیند که درختان میوه‌های بسیاری داده‌اند، تعبیر خواب آن دلالت بر زیان وی دارد. اما چنانچه همین خواب را در فصل بهار ببیند، این خواب نشانه‌ای بر سود و منفعت او خواهد بود.

علامه خلیل ظاهری به نقل از امام محمّدبن‌سیرین می‌نویسد زمان دیدن خواب در زمان تحقق تعبیر خواب تأثیر دارد، به طور مثال:

• تعبیر خوابی که در زمان ابتدایی شب دیده می‌شود، حداقل بیست سال بعد از آن ظاهر می‌گردد.

• تعبیر خوابی که در آخر شب دیده شود، تقریباً زود ظاهر می‌شود.

• تعبیر خوابی که بعد از طلوع فجر دیده شود، طی یک ماه اتفاق می‌افتد.

زمان تحقق تعبیر خواب

مدت تحقق خواب نهایتا بیست سال است، به طور مثال تعبیر خواب حضرت یوسف علیه‌السلام بعد بیست سال به وقوع پیوست. همچنین باید این نکته را مدنظر قرار داد که این محاسبه‌ها قطعی نبوده و بر مبنای قیاس و تخمین است؛ زیرا احکام و توضیحات واضح و روشنی در این مورد از قرآن و سنت وجود ندارد.

 

تعبیر خواب و مزاج بدن

برای اینکه به تعبیر خواب بپردازیم باید ابتدا دو نوع اصلی خواب را به شما معرفی می‌کنیم:

1-خواب‌هایی که به مزاج ما بستگی دارند

این خواب‌ها خلق فرد و به نوع مزاج بدن او بستگی دارند و مربوط به اسباب طبیعی یا اخلاقی انسان هستند. مثلا در طب سنتی بیان شده افراد دارای مزاج گرم، معمولا خواب‌های پریشان می‌بینند و حرکات آن‌ها هنگام خواب مشوش و مضطرب است. همچنین افراد اگر به انسان یا کاری علاقه زیادی داشته باشند، آن را در خواب مشاهده می‌کنند یا اگر با کسی دشمنی داشته باشند، خواب بحث و مشاجره با وی را می‌بینند. چگونگی این جدال نیز بستگی به میزان عداوت میان آن‌ها دارد.

2- خواب‌هایی که به مسائل خارجی مربوط می‌شوند

این خواب‌ها، خواب‌هایی هستند که به مسائل روحی و درونی اشخاص بستگی ندارند و به مسائل خارجی مربوط می‌شوند. در این‌گونه خواب‌ها، انسان به دنیایی فراتر از عالم دنیوی سفر می‌کند و عالم فراطبیعی با قوه عقل او پیوند می‌خورد. این خواب‌ها، هم می‌توانند بسیار واضح و روشن باشند که تعبیر آن‌ها آسان است و هم می‌توانند بسیار گنگ و نامفهوم باشند که تعبیر آن‌ها تنها از عهده عده‌ای خاص بر می‌آید و بازگرداندن آن‌ها به معنای حقیقی کاری بسیار دشوار است.