زنان چقدر برای بدن‌سازی پول می دهند؟

معصومه پيرجلي در سايت خانواده بزرگ ورزش نوشت: راز تناسب اندام و زيبايي، رژيم هاي لاغري، روش هاي داشتن شکم صاف و ... همگي نوک پيکانشان را به سمت زنان نشانه رفته اند. شايد اغراق نباشد اگر بگوييم زنان با تبليغات زيبايي و تناسب اندام بمباران شده اند. انصافا هم اين تبليغات توانسته تاثيرش را روي گروه هدفش بگذارد. اين را مي توان از افزايش گرايش زنان به باشگاه هاي ورزشي و آرايشگاه هاي زيبايي به خوبي فهميد! ورزش و آرايش جاي خود را در سبد خانواده ها باز کرده، شايد هم از نان شب واجب تر شده! باشگاه هاي بدنسازي زنان هم مانند باشگاه هاي بدنسازي مردان شلوغ است. البته معلوم نيست زور تناسب اندام دارد به سلامتي مي چربد يا نه؟

سراسر شهر تهران پر شده با باشگاه هاي بدنسازي بالا شهر و پايين شهر و مرکز شهر هم ندارد. تنها چيزي که تفاوت دارد هزينه اي است که بايد براي کلاس ها پرداخته شود. بالا شهري ها بايد پول بيشتري براي تناسب اندام بدهند البته از قديم هم گفته اند هر چقدر پول بدهي همان قدر آش مي خوري. کيفيت باشگاه هاي بدنسازي بالا شهر به مراتب بهتر از مناطق ديگر تهران است.

وزارت ورزش استانداردهايي براي باشگاه هاي بدنسازي زنان دارد:

-حداقل 200 متر باشد.
-داراي يک سالن 150 متري يک تکه بدون احتساب رختکن، دفتر مديريت و سرويس هاي بهداشتي باشد.
-ارتفاع سقف حداقل دو متر و هفتاد سانتيمتر باشد.
-درب ورودي باشگاه مجزا باشد.
-از پارکينگ و انباري براي سالن باشگاه نمي توان استفاده کرد.

شهريه باشگاه ها يک تعرفه دولتي دارد که حداکثر چهل هزار تومان است. اما اين قيمت بر اساس منطقه، گروه مشتريان و عوامل متعدد ديگر متفاوت است و در باشگاه هاي لوکس به صد و هفتاد هزار تومان در ماه هم مي رسد.

از باشگاه هاي لوکس که به گذريم به طور کلي تهران 22 منطقه دارد که اگر مناطق يک، دو، سه، چهار، پنج، شش، هفت، هشت و بيست و دو را بالاشهر بدانيم براي دوازده جلسه استفاده از سالن بدنسازي بايد حدود هشتاد تا صد و ده هزار تومن هزينه کرد. البته اين پول براي ساکنان اين منطقه چندان قابل توجه نيست!

هرچه به سمت مرکز شهر برويم قيمت ها از تعادل بيشتري برخوردار مي شود. در منطقه نه، ده، يازده، دوازده، سيزده، چهارده و بيست و يک استفاده از دوازده جلسه سالن بدنسازي بين پنجاه تا هفتاد هزار تومن خرج بر مي دارد. در اين منطقه باشگاه هاي بدنسازي مخصوص بانوان که از هشت صبح تا نه شب مخصوص زنان هستند بيشتر پيدا مي شود.

اما در منطقه پانزده، شانزده، هفده، هجده، نوزده و بيست قيمت ها خيلي ارزان است. از بيست هزار تومن تا نهايت چهل هزار تومن سه روز در هفته! البته کيفيت باشگاه هاي اين مناطق در حد بالاشهر نيست حتي باشگاه هايي که تبليغات اينترنتي دارند هيچ اطلاعاتي از متراژ و مارک دستگاه ها و تعداد دستگاه هاي بدنسازي و هوازي منتشر نکرده اند. اما يک سري امکانات اوليه براي گرفتن مجوز لازم است که حتما اين باشگاه ها آن را رعايت کرده اند پس نسبت به امکاناتي که ارئه مي شود، اين قيمت به صرفه است.