۶ سبزی مفید در فصل زمستان

فصل زمستان از راه رسیده و سبزیجات زیرخاک که به اندازه اجسام زیرخاکی ارزش دارند سر از خاک برآورده‌اند. به جای مصرف شیرینی و شکلات و افزایش کالری و برهم زدن اندامتان و برای حفظ سلامتی از مصرف این سبزیجات غافل نشوید.

چغندر
چغندر از آن دسته از سبزیجاتی است که سرشار از قند بوده و هر فنجان آن حاوی ۵۰ کیلو کالری انرژی است.
چغندر دارای رنگدانهٔ گیاهی به نام «بتاسیانین» است که سلول‌های بدن را از هجوم سلول‌های سرطان زا حفظ می‌کند. این زیر خاکی پرطرفدار، پتانسیل مقابله با تومور‌ها را نیز در خود دارد.

هویج فرنگی
هویج فرنگی یک ماده مغذی نشاسته دار کم کالری و هم چنین سرشار از فیبر است.
هر نصفه فنجان هویج فرنگی حاوی ۶۰ کیلو کالری انرژی است. هویج فرنگی همچنین منبع ویتامین C، اسید فولیک و پتاسیم محسوب می‌شود.

سیب زمینی
در فصل سرما از سیب زمینی ‌‌نهایت استفاده را بکنید. اگر بتوانید سیب زمینی را با پوست میل کنید، گلوسید و فیبرهای بیشتری را دریافت کنید.
این ماده غذایی منبع خوب ویتامین C، ویتامین B۶، پتاسیم و مواد معدنی دیگر است. بیشتر مردم تصور می‌کنند اگر سیب زمینی بخورند چاق می‌شوند. در حالی که سیب زمینی سرخ کرده یا سیب زمینی با کره باعث چاقی می‌شود. سیب زمینی آب پز یا کبابی شده حاوی ۱۲۰ تا ۱۵۰ کالری، اندکی پروتئین و مقدار کمی چربی است. سیب زمینی‌هایی که بخار پز یا در فر پخته می‌شوند، بیشتر مواد مغذی خود را حفظ می‌کنند.

شلغم
شلغم، کم کالری و بسیار مغذی است. شلغم منبع خوب ویتامین C و پتاسیم است، همچنین سرشار از سولفور است که با برخی از سرطان‌ها مقابله می‌کند.

کلم سنگ
کلم سنگ بسیار مغذی می‌باشد. نصف فنجان کلم حاوی تقریباً ۲۵ کیلو کالری انرژی است. کلم سنگ سرشار از ویتامین C، ویتامین A، اسید فولیک و فیبر است.
کلم سنگ سیسنم دفاعی بدن را تقویت می‌کند، از رگ‌ها و قلب شما حفاظت می‌کند و علائم آسم را کاهش می‌دهد. این کلم نیز با سرطان مقابله می‌کند.
به افرادی که از سنگ کلیه رنج می‌برند توصیه می‌شود از این گیاه مفید غافل نشوند.

پیاز قرمز
پیاز قرمز برای سلامتی بسیار مفید است. پیاز حاوی «آدنوزین» است که ایجاد لخته در خون را به تاخیر می‌اندازد و از سکته قلبی پیشگیری می‌کند. همچنین به نظر می‌رسد که پیاز خام باعث کاهش کلسترولمی شود.
مطالعات اخیر نشان می‌دهد که مصرف پیاز زیاد می‌تواند فشار خون بالا را نیز کاهش دهد.