مهمترین علائم اختلالات تغذیه‌ای

علائم رواني
نشانه‌هاي رواني شايع در اين اختلال افسردگي و اضطراب است و در کنار اين علائم، فرد احساساتي مشکلات ديگري چون کناره‌گيري‌هاي اجتماعي، نااميدي، تفکر به خودکشي، نگراني و ترس را نيز تجربه مي‌کند.

- علائم جسمي
اختلالات تغذيه‌اي عوارض خطرناکي براي بدن دارند. اين علائم مي‌توانند کاهش وزن، ريزش موي سر، ايجاد موهاي زائد در بدن، آسيب‌هاي دندان و دهان، مشکلات قلبي، خستگي و مشکلات معده و روده را در پي داشته باشد.

- علاقه شديد به تناسب اندام در ديگران
تبليغات و عکس‌هاي مجلات مد و عکس افراد در شبکه‌هاي اجتماعي موجب ايجاد اين باور شده که لاغري با زيبايي برابر است. اين افراد تمايل بيشتري به مقايسه وضعيت ظاهر و بدن خود با ديگران دارند. همچنين اين افراد مکررا از رژيم‌هاي غذايي،‌ تناسب اندام و وزن متناسب صحبت مي‌کنند. علاوه بر اين به قضاوت در ارتباط با ظاهر ديگران مي‌نشينند.

- علائم ثانويه و تشديد‌کننده
اختلال تغذيه‌اي بيماري شايعي است که در همه مناطق جهان ديده مي‌شود. توجه بيش از حد افراد به مسائلي مثل وزن، تناسب اندام و غيره موجب تشديد غيرعمدي اين اختلال مي‌شود. همچنين به دليل صرف زمان زياد روي رژيم‌هاي غذايي، هويت فرد با بيماري درگير مي‌شود. بنابراين رهايي از آن به دليل دروني شدن در جسم و روان فرد بسيار سخت است.
خوشبختانه منابع خوبي در اين زمينه وجود دارد و همچنين متخصصان تغذيه با درمان‌هاي رواني، روانپزشکي و دارويي به مبتلايان به اختلالات تغذيه‌اي کمک مي‌کنند. بنابراين بر خلاف بسياري از بيماري‌هاي تضعيف‌کننده، اين بيماري با حمايت‌هاي لازم بهبود مي‌يابد.

ايسنا