اجزای اصلی رژیم مدیترانه ای و نقش آنها

* فعالیت بدنی فراوان و صرف وعده های غذایی به همراه اقوام و دوستان
* خوردن مقادیر فراوانی از میوه و سبزیجات
* مصرف روغن های سالم نظیر روغن زیتون و روغن کانولا
* استفاده از سبزی و ادویه برای طعم دار کردن غذا به جای نمک
* مصرف منابع کربوهیدرات های سبوس دار، غله کامل و نان های تهیه شده از آرد سبوس دار
* مصرف میان وعده های سبک از آجیل و خشکبار
* محدودیت مصرف گوشت قرمز
* مصرف ماهی به ویژه ماهی های روغنی برای 3 تا 4 بار در هفته(حداقل 2 بار در هفته)
نقش میوه، سبزی، مغزها وغلات در رژیم غذایی مدیترانه ای:

* از دیرباز در مدیترانه مصرف میوه، سبزی، پاستا و برنج رایج بوده است. به عنوان نمونه اهالی یونان باستان مقادیر بسیار اندکی گوشت قرمز را در رژیم غذایی خود مصرف می کردند و در طی روز تقریباً 9 بار از میوه ها و سبزی های دارای آنتی اکسیدان های بسیار قوی، استفاده می کردند. یک چنین برنامه ی غذایی حاوی حداقل میزان لیپوپروتئین های کم چگال(LDL) یا همان "کلسترول بد" می باشد. همان طور که می دانید LDL سبب ایجاد رسوب و لخته در عروق خونی می گردد.

* مغزها و آجیل بخش دیگری از الگوی غذایی سالم رژیم مدیترانه ای هستند، مغزها غنی از چربی هستند(تقریبا 80 درصد کالری آن ها از چربی است) ولی سه گروه از مغزها از جمله: گردو، بادام و فندق چربی اشباع کمی دارند. اگر چه مغزها و انواع خشکبار دارای چربی های غیر اشباع شده و به نوعی چربی خوب برای بدن هستند ولی مغزها غنی از کالری هستند لذا نباید در مقادیر زیاد خورده شوند(عموما نباید بیش از یک مشت در روز حتی برای افرادی که وزن طبیعی دارند، مصرف گردد). علاوه بر این برای ظهور آثار مفید مصرف خشکبار باید از مصرف آجیل های شور و یا شیرین پرهیز نمایید.

* غلات مورد استفاده در نواحی مدیترانه ای عموما شامل غلات کامل و حاوی چربی های ناسالم بسیار کمی است و نان یک جزء اصلی از رژیم غذایی آن ها می باشد و در نواحی مدیترانه ای نان بدون مصرف کره و یا مارگارین خورده می شود.(کره و مارگارین حاوی چربی های نامطلوب اشباع و ترانس می باشند)