8 مورد از خواص مهم گل‌ کلم

پيشگيري از سرطان
مصرف گل کلم، احتمال ابتلا به انواع سرطان‌ها به خصوص سرطان‌هاي پروستات، سينه، روده، تخمدان و مثانه را کاهش مي‌دهد. محققان کانادايي در بررسي‌هاي خود دريافتند مصرف نصف پيمانه گل کلم در روز، احتمال ابتلا به سرطان پروستات را تا 52 درصد کاهش مي‌دهد.

کمک به هضم بهتر
گل کلم منبع خوبي از فيبر رژيمي محسوب شده که براي هضم بهتر غذا از اهميت اساسي برخوردار است. اگر به مقدار کافي فيبر در برنامه غذايي خود داشته باشيد مواد غذايي به نرمي از روده‌ها عبور مي‌کنند. ترکيبي در گل کلم موسوم به" گلوکورافين" وجود دارد که مي‌تواند از شکم و روده‌ها در برابر ابتلا به برخي بيماري‌ها از جمله سرطان و زخم‌معده پيشگيري کند.

آنتي‌اکسيدان‌ها
گل کلم‌، حاوي مقادير فراواني از آنتي‌اکسيدان‌ها بوده که مي‌توانند از ابتلا به انواع سرطان‌ها، بيماري‌هاي قلبي و سکته مغزي پيشگيري کنند. آنتي‌اکسيدان‌‌ها،‌همچنين در تخريب راديکال‌هاي آزاد که موجب پيري زودرس مي‌شوند، ‌داراي اهميت اساسي هستند.

ضد التهاب
وجود اسيدهاي چرب امگا3 و ويتامين K در اين سبزي، به پيشگيري از ايجاد التهاب مزمن که منجر به برخي بيماري‌ها مانند آرتروز، سرطان، دردهاي مزمن و بيماري‌هاي خاص روده‌ مي‌شود، کمک موثري مي‌کند.

بارداري
گل کلم داراي مقادير فراواني فولات (B9)، يک ويتامين B که براي يک بارداري سالم توصيه مي‌شود ، است. کمبود فولات در زنان باردار مي‌تواند منجر به بروز برخي بيماري‌ها از جمله ايجاد برخي نقائص هنگام تولد و نيز کم وزني نوزاد شود.

ويتامين‌هاي B
علاوه بر فولات، گل کلم سرشار از ويتامين‌هاي ديگر مهم B مانند نياسين، ريبوفلاوين، اسيد پانتوتنيک و تيامين نيز هست.

سلامت قلب
گل کلم به روش‌هاي بسياري از ابتلا به بيماري‌هاي قلبي در فرد پيشگيري مي‌کند. گل کلم داراي ماده‌اي موسوم به آليسين است که احتمال بروز بيماري‌هاي قلبي و سکته مغزي را کاهش مي‌دهد.

کاهش وزن
گل کلم ماده غذايي فوق‌العاده‌اي براي کاهش وزن محسوب مي‌شود چرا که کم کالري بوده و به روش‌هاي مختلف مي‌توان از آن استفاده کرد براي نمونه مي‌توانيد آن را درون انواع سالادها رنده کرده و يا همراه با برنج آن را بپزيد و يا آن را پخته و پوره کرده سپس آن را با پوره سيب‌زميني مخلوط کنيد.