آیا فناوری پوشیدنی سلامت انسان را تهدید می کند؟

عصرايران؛ محمد مهدي حيدرپور - فناوري هاي پوشيدني يکي از جريان هاي اصلي بازار در سال جاري ميلادي بوده اند. اما اخيرا پزشکان و دانشمندان نسبت به استفاده از اين فناوري ها هشدار داده و اعلام کرده اند ممکن است سلامت انسان را به صورت جدي در معرض خطر قرار دهند.

آيا فناوري پوشيدني سلامت انسان را تهديد مي کند؟

به گزارش "گروه علم و فناوري" عصرايران، عينک هاي متصل به اينترنت، ساعت هاي هوشمند و گجت هاي رديابي سلامت و تناسب اندام تعامل مستقيم فناوري بي سيم با بدن انسان را ايجاد کرده و قرار گرفتن در معرض امواج راديويي بين کاربراني که تا پيش از موبايل هوشمند، تبلت و لپ تاپ نيز استفاده مي کردند را بيش از پيش افزايش مي دهند.

بنابر گزارش شرکت پژوهشي جونيپر که در زمينه فناوري بي سيم تخصص دارد، عرضه دستگاه هاي پوشيدني هوشمند از 27 ميليون دستگاه در سال 2014 با افزايش بيش از چهار برابري در سطح جهان به 116 ميليون دستگاه تا سال 2017 خواهد رسيد. بر همين اساس، بازار فناوري هاي پوشيدني مانند عينک گوگل، ساعت هوشمند گلکسي گير سامسونگ و اپل واچ شاخه اي در حال رشد از فناوري محسوب مي شود.

خبر خوب اين است که اکثر فناوري هاي پوشيدني از بلوتوث براي برقراري ارتباط استفاده مي کنند که سطوح پايين‌تري از فرکانس راديويي را نسبت به موبايل هاي هوشمند و ديگر دستگاه هايي که از واي فاي سود مي برند، منتشر مي کند. به عنوان مثال، محصولات شرکت فيت‌بيت به بلوتوث کم انرژي که نسبت به بلوتوث کلاسيک نيروي کمتري مصرف مي کند مجهز هستند و در مقايسه با تلفن هاي همراه به نيروي فوق العاده کمتري براي فعاليت نياز دارند. در حقيقت، نيروي خروجي محصولات اين شرکت به اندازه اي کم است که نياز به آزمايش "نرخ جذب خاص" (SAR)، معياري که انرژي جذب شده توسط بدن انسان در مواجهه با پرتوافشاني فرکانس راديويي را نشان مي دهد، ندارد.

در مقابل، تلفن هاي همراه و لپ تاپ ها بايد آزمايش هاي سخت SAR را پشت سر بگذارند زيرا با سطوح نيروي بالاتري به فعاليت مي پردازند. اما بسياري فناوري هاي پوشيدني پرتوافشاني خود را محدود به بلوتوث نمي کنند. محصولاتي مانند عينک گوگل از فناوري واي فاي نيز سود مي برند و اين زماني است که برخي متخصصان بهداشت و سلامت زنگ هشدار را به صدا در مي آورند.

واي فاي شباهت بسياري به پرتوافشاني تلفن همراه دارد. به واسطه استفاده از فناوري واي فاي، عينک گوگل داراي عدد SAR نسبتا بالايي برابر با 1.42 است. بيشينه ميزان SAR ايمن برابر با 1.60 اعلام شده است. اما آيا نرخ SAR پايين ايمني يک فناوري پوشيدني را تضمين مي کند؟ برخي دانشمندان در اين زمينه شک و ترديد دارند.