راه هایی برای تبدیل بیکاری به یک موفقیت و موقعیت مثبت

متأسفانه بیکاری به احساسات منفی ترس، عدم شایستگی و استرس منتهی می شود. پس از اینکه فرد بعد از مدتی کار، بیکار می شود احساس می کند که تمام اهداف و کنترل زندگی خود را از دست داده است. با این وجود اگر احساس می کنید که روز های عادی زندگی تان به ۵ تا ۹ روز نمی رسد یک امتیاز دارید و آن پیشی گرفتن از دوستان و جلوتر از زمان بودن است.


بیکار بودن پس از یک زمان و اشتغال به کار جدید لازم است زیرا به شما زمان می دهد که دانش و مهارت های لازم برای شغل آینده تان را افزایش دهید. استرس را کنار بگذارید و همراه با ما بیاموزید که چگونه می توانید از این شرایط منفی بهره برداری کرده و آن را به یک تجربه مثبت و عالی تبدیل نمایید، تجربه ای که می تواند جایگاه شما را بالاتر از دوستان خود که شکارچی کار هستند قرار دهد.


خود را بشناسید.

 


ما در یک وضعیت ثابت از تغییرات هستیم و کاملاً طبیعی است که بعضی از علایق، مهارت ها و نقاط ضعف ما در پی زمان پدیدار شوند. پس ، ارزیابی مجدد ویژگی های ما جهت پیشرفت در شغل جدید لازم و مهم است. به همین دلیل زمان را غنیمت شمرده و خودتان را ارزیابی کنید و مهارت هایی را که در شغل قبلی کسب کرده اید و عواملی که باعث شکست و از دست دادن کار شما شده است را مورد بررسی قرار دهید. لیستی از نقاط ضعف و قوت خود را که در سؤالات مصاحبه بعدی به شما کمک می کند تهیه کنید. در زیر یکسری سؤال مطرح شده است که شما باید قبل از انجام مرحله بعدی از خود سؤال کنید :


آیا چیزی و جود دارد که آن را بیاموزید یا توسعه دهید؟


اشکال شما چیست؟


نقاط قوت شما کدام است؟ در آخرین شغلی که داشتید چه چیزی باعث تحسین و تعریف از شما می شد؟ چه چیزی باعث اخراج شما شد؟


آیا از کار کردن در یک محیط گروهی لذت می برید یا پروژه های فردی را ترجیح می دهید؟


آیا دوست دارید برای جلسات تجاری به خارج از شهر یا کشور سفر کنید ؟


بیکاری هم چنین فرصتی عالی برای بررسی دقیق خواسته های شما از یک شغل است.


آیا شغل رویایی شما واقعاً همان شغلی است که دارید یا فقط به واسطه باور دوستان، خانواده یا حتی اجتماع به آن روی آورده اید؟


آیا شما واقعاً شغل قبلی خود را دوست دارید و می خواهید همان کار های روزانه قبلی را تکرار کنید؟


با خودتان مذاکره و بررسی کنید چه شغلی شما را حتی پس از گذراندن ماه عسل خوشحال می کند و چه شغلی پس از یک دوره بیکاری برایتان لذت بخش است؟


به خاطر بسپارید که مهم نیست دیگران درباره شما چه فکر می کنند ، به دنیال رسیدن به اهداف خود باشید.


یک مهارت را به روز یا آن را توسعه دهید.

 


یکسری از اطلاعات و مهارت هایی که داریم خیلی زود به دلیل دسترسی آسان به تحقیقات و اطلاعات جدید معمولی و رایج می شود. یک برنامه نویس که می داند چگونه فقط با کدهایی که مربوط به ۱۰ سال گذشته است کار کند دارایی مناسبی برای یک شرکت نیست. هدف از این مرحله به روز کردن مهارت های معمولی و کسب اطلاعات جدیدی است که برای کارفرما بسیار مهم است.


در دنیای امروزی تسلط بر زبان انگلیسی یکی از مهارت های کلیدی ست . شاید بگویید یادگیری زیان سخت است زیرا باید لغات زیادی را به خاطر بسپارم اما نگران نباشید با مطالعه این مقاله ” lingua.ly ، ساده ترین راه یادگیری لغات زبان مورد علاقه تان “ می توانید به راحتی بر هر زبانی مسلط شوید.


این امر مثل مشترک یک وبلاگ یا وب سایت شدن، دانلود راهنمایی های رایگان، خواندن روزنامه، مقالات یا خرید یک کتاب که توسط یک مدیر صنعتی نوشته شده است می باشد. شما مس توانید عضو انجمن ها و فروم های اینترنتی که به صنعت شما مربوط است شوید و از این طریق روش های جدیدی که برای کارفرمای جدیدتان لازم است یاد بگیرید.


از این فرصت استفاده کرده و به منابع بی پایان اینترنتی رایگان و پولی و هم چنین آموزشگاه های معتبر مانند مجتمع فنی تهران مراجعه کرده و گواهینامه های مربوطه را پس از گذراندن دوره ها کسب کنید. با اضافه کردن مهارت ها و دوره های آموزشی جدید به رزومه خود بهتر می توانید مهارت های مدیریت زمان را به رئیس جدیدتان نشان دهید و به او ثابت کنید که برای وقتتان ارزش بسیاری قائل هستید.


بهترین بخش این مرحله این است که تمام این کارها را می توانید از روی صندلی راحتی خود با کمال آرامش انجام دهید.

 


مهارت های ارائه / مصاحبه خود را کامل کنید.

هیچ کدام از ما مثل سخنران باشگاه ورزشی یا سخنرانان انگیزشی معروف مانند برایان تریسی متولد نشده ایم اما اگر چنین مهارتی نداریم می توانیم رفتار های شفاهی و غیر شفاهی را که برای شغل جدید مهم است را کسب کنیم. مهارت های ارتباط شفاهی قوی می تواند مورد توجه اکثر کارفرمایان قرار بگیرد زیرا این نشانه ای از سطح تحصیلات و صلاحیت افراد است. به همین دلیل سعی کنید لغات جدید را یاد گرفته تا در حین مصاحبه از کلمات «اووووووم» و یا «هووووووووووم» استفاده نکنید.


اگر لهجه خاصی دارید تمرین تلفظ را زیاد انجام دهید. در مورد سؤالاتی که بیشتر در مصاحبه ها می پرسند تحقیق و بررسی کرده و بهترین و کامل ترین جوابی را که علایق و مهارت هایتان را نشان می دهد، انتخاب کنید. مهارت های غیر شفاهی از جمله حرکات دست ها، چگونگی ایستادن و حتی لبخند زدن را تمرین کنید زیرا در ملاقات نخست برای ایجاد اولین و بهترین تأثیر مهم است. بررسی های فرآیند استخدام نشان می دهد که بین ۶۵ تا ۷۰ % از تصمیمات استخدام براساس ارتباط غیر شفاهی است. اگر شما احساس می کنید که باید دور اتاق راه رفته و پاسخ هایتان را با صدای بلند بیان کنید (مثل یک دیوانه) حتماً این کار را انجام دهید.

 


وقت بگذارید و در مورد شغل رویایی خود تحقیق و بررسی کنید.

با اولین آگهی کار که مشاهده کردید درخواست کار نکنید. بررسی کنید که چه نوع کاری مناسب شماست و از روش های مناسبی برای یافتن شغل و رئیس مناسب استفاده کنید و از سایت های کاریابی داخلی نظیر Irantalent یا خارجی مانند indeed.com برای یافتن شغل بر اساس شرایط حقوقی، منصب، مکان و مجموعه مهارت ها کمک بگیرید. بیشتر این سایت ها مقالاتی را در مورد شرایط حقوقی، نوع کار و حتی فرهنگ شرکت ارائه می دهند که شما می توانید قبل از تقاضا کردن شغل آن ها را مطالعه کرده و بهترین انتخاب را انجام دهید.


سعی کنید اسناد و سوابق شغلی مهم و مفیدی را جمع آوری نمایید.

 

در بیشتر مشاغل لازم است که یک سری اسناد شغلی مناسب از کار قبلی یا آخرین شغل برای کارفرما ارائه شود، اگر این اسناد از نظر ارائه و کیفیت ضعیف و نامناسب باشند با شکست مواجه می شوید.


برای این کار وقت بگذارید و اطلاعات جدیدی را به سوابق خود اضافه کرده و از یک پوشه جدید استفاده نمایید و صفحات را عنوان بندی کنید. در طی فرآیند ارزیابی هر کاری را که ممکن است در موفقیت شما موثر بوده و شما را نسبت به داوطلبان دیگر متمایز کند انجام دهید. مطمئن شوید که کاغذها کاملاً تمیز و بدون لکه (مثل لکه قهوه) باشند. اولین صفحه یک کپی از رزومه شما باشد. این اسناد را به بخش های مختلف تقسیم کنید و از کاور کاغذ برای جلوگیری از ایجاد لکه و اثر انگشت کثیف روی آن ها استفاده نمایید.


یک فرد مستقل (یک freelancer ) باشید.

 

در بسیاری از شرکت ها یک کامپیوتر متصل به اینترنت وجود دارد که فقط از طریق اینترنت برای کارمندان وظایفی را مشخص می کند. اگر شما یک بازاریاب، یک طراح گرافیک، یک طراح وب، یک کپی رایتر، هنرمند یا ویرایشگر باشید این فرصت خوبی است تا برای شرکت های بین المللی کار کنید و از روی صندلی راحتی خود با آن ها در ارتباط بوده و برایشان کار کنید. یک شغل مستقل می تواند به شما کمک کند تا در حین جستجو برای کار رویایی خود قبض هایتان را نیز پرداخت کنید. برای یافتن این نوع از مشاغل می توانید از وب سایت های ایرانی مانند پونیشا یا وب سایت های خارجی نظیر freelancer استفاده کنید. اگر شما وقت بیشتری برای جستجوی کار بگذارید تجارب بیشتری کسب کرده و می توانید صلاحیت خود را برای کارفرما افزایش دهید.


یک سرگرمی برای خود انتخاب کنید.

هر فردی حداقل یک سرگرمی دارد که تمایل دارد آن را انجام دهد اما هرگز وقتی برای آن پیدا نمی کند. اگر شما دوست دارید به کلاس ژیمناستیک، دوچرخه سواری یا بافتنی بروید یا با خانواده و دوستانتان وقت بگذارید اکنون این یک فرصت است تا مستقل شده و تمام چیزهای زیبایی را که در زندگی تان وجود دارد تجربه کنید. اجازه دهید استعدادهایتان شکوفا شده و ترس و استرس جایش را به شادی بدهد. کمک کردن به دیگران هم می تواند سرگرمی جالب و سودمندی باشد.

 


با دوستان و خانواده خود وقت بگذارید.

 

اغلب ما افرادی را که برایمان مهم هستند به واسطه مشغله کاری زیاد (دوازده ساعت کار) و پروژه های فوری و مهم نادیده می گیریم. به دوستی که مدتی از او خبر ندارید یا بستگان خود که از آن ها بی خبر هستید تلفن زده و زمانی را برای ملاقات با آن ها تعیین کنید. با آنها به پیاده روی بروید یا مهمانی شامی ترتیب داده و خوش بگذرانید و فاصله ها را با روابط گرم و صمیمانه جایگزین کنید. با این کار می توانید عشق تان را در عمل و بدون استفاده از کلمات به آن ها نشان دهید.


نتیجه


اگر شما بیکار شدید احساس نا امیدی نکنید. با برنامه ریزی روزهایتان و ایجاد یک کار معمول و روتین می توانید این بیکاری را به یک وضعیت مثبت تبدیل کرده و نا امیدی را با امید جایگزین کنید. هر وضعیت منفی می تواند یک نتیجه مثبت داشته باشد.


پس بیکاری یک امر موقت است و اینکه شما چگونه آن را مدیریت می کنید بسیار مهم است.