اشتباهات رایج در سفره‌ ایرانی

تنوع‌خواري و مصرف اقلام متعدد در يک وعده غذايي
وي تصريح کرد: چنين شيوه غذا خوردن، موجب به هم خوردن تنظيم گوارش شده و بسيار مضر است. زماني که چند ماده غذايي متنوع را در يک وعده ميل مي‌کنيد، آنزيم‌هاي هاضمه دچار سردرگمي و اختلال شده و هضم غذا ناقص خواهد شد، زيرا مواد غذايي متفاوت، زمان هضم متفاوتي با يکديگر دارند. در نتيجه از ترکيب اين مواد، اخلاط فاسد در بدن توليد مي‌شود.

وعده غذايي ظهر
وي گفت: از نظر طب سنتي وعده غذايي ظهر، مضر بوده و بلغم و سودا را در بدن زياد مي‌کند و سبب غلظت خون مي‌شود. نواب زاده افزود: ترک وعده نهار موجب تقويت ايمني بدن، تناسب اندام، حفظ تعادل مزاج و رفع بيماري‌ها مي‌شود. وي يادآورشد: گرم‌ترين زمان در طول روز، ظهر است که بهترين کار در آن ساعات، سرد کردن بدن است، نه خوردن غذا. در طب سنتي توصيه شده که انرژي بدن در زمان ظهر از خواب قيلوله تامين شود.

عدم مصرف صحيح آجيل
اين پزشک و محقق طب اسلامي – ايراني گفت: آجيل براي کاهش چربي، غلظت خون، سلامت قلب، سلامت کبد و افزايش کارکرد مغز بي‌نهايت مفيد و لازم است. طبق تحقيقات مصرف روزانه يک مشت آجيل، بين 5 تا 15 سال به طول عمر انسان مي‌افزايد.
نواب‌زاده اظهار کرد: مصرف حداقل 7 عدد بادام در روز‌(البته به شرطي که به صورت تازه از پوست در آيد) در جهت پاکسازي کبد و تقويت استخوان‌ها، رشد قدي اطفال و افزايش ضريب هوشي و حافظه توصيه شده است.
وي ادامه داد: بهترين نوع آجيل، 4 مغز گردو، بادام، فندق و پسته است که 4 برابر گوشت انرژي دارد و تمام 20 نوع پروتئين مورد نياز بدن را تامين مي‌کند. توصيه مي‌شود 4 مغز را هفته‌اي يک بار درست کرده، به صورت پودر در آورده و در يک ظرف در بسته نگهداري نماييد. 4 مغز به عنوان يک غذاي بسيار عالي براي کودکان در حال رشد است.