تلفن سانترال چیست و چگونه کار میکند؟

به علت پاره اي از مسايل از قبيل محدوديت در واگذاري خطوط ازاد تلفن از طرف شرکتهاي مخابرات ملاحظات اقتصادي يا برخي شرايط خاص از جمله مسايل امنيتي استفاده از تلفن سانترال اجتناب ناپذير به نظر ميرسد.
در يک سيستم سانترال تعداد ي خط ازاد در پورت ورودي به تعداد بيشتري خط داخلي در پورت خروجي تبديل مي شود که اين امر مي تواند سازوکاري براي بهينه سازي استفاده از خطوط تلفن خصوصا در نقاط شلوغ شهر يا مراکز امنيتي به وجود اورد .
به عنوان مثال يک خوابگاه 20 اتاقه را در نظر بگيريد با استفاده از اين سيستم مي توان با يک خط يا بيشتر به تمامي اتاق ها سرويس داد .
مثلا از يک خط براي 4 اتاق استفاده کرد و اين خط را به اين 4 اتاق وصل کرد البته بايد در نظر داشت که هر لحظه فقط وفقط يک اتاق مي تواند به خط اصلي و ورودي وصل گردد.
هدف از اين پروژه طراحي يک سيستم تلفن سانترال يک به ده مي باشد که با استفاده از ان مي توان از يک خط ورودي براي ارتباط با ده خط داخلي استفاده نمود.
در اين سيستم داخلي هاي مورد نظر فاقد ولتاژ DC خط مي باشند و فقط از ولتاژ زنگ براي به صدا در اوردن زنگ اخبار تلفن استفاده مي گردد.
همچنين در اين سيستم چون سيستم داخلي مجزا از شبکه مخابرات مي باشد لذا بايد براي داخلي مورد نظر زنگ فرستاده شود و بر اين اساس بايد خودمان ولتاژ زنگ را براي استفاده کنندگان داخلي توليد و مهيا سازيم.
در نهايت با ايجاد شرايط مطلوب خط ورودي واصلي را به خط داخلي منتقل سازيم که نحوه ايجاد اين شرايط و توضيحات ان ذکر خواهد شد.
شايان ذکر است که پروژه سانترال يک پروژه گسترده و با استعدادي است و مي توان امکانات مطلوب و زيادي را بدان افزود.
لذا اين پروژه اساس و چگونگي کارکرد يک سيستم سانترال را ارايه ميدهد و مي تواند مبناي کار پروژه هاي کاملتر و مطلوبتر قرار گيرد.
با افزايش جميعت در مراکز پر تردد شهر و در نتيجه افزايش تقاضاي خط تلفن همين طور نا ممکن بودن تعويض و گسترش شبکه کابل ها در اين مناطق بايد به فکر چاره بود .
استفاده از وسيله اي بنام RU يکي از راهکارهايي است که شرکت هاي مخابرات براي رفع اين مشکل پيشنهاد مي کنند.
اين وسيله از يک طرف در شرکت مخابرات و از طرف ديگر در نزديکترين پست به کاربران نصب مي شود و امکان انتقال چند خط از طريق يک زوج سيم را برقرار مي کند اما باز هم جوابگوي ترافيک بالاي خطوط نخواهد بود.
استفاده از مراکز تلفن سانترال راه پيشنهادي ديگري است که هم از نظر هزينه بسيار مناسب و مقرون به صرفه است و هم از نظر فني قابل اعتماد مي باشد.
مثا ل خوابگاه را در نظر بگيريد:
خوابگاهي مشتمل بر 200 اتاق است تقاضاي 200 خط ازاد تلفن از شرکت مخابرات امکان پذير نخواهد بود.حتي اگر دريافت اين خطوط هم ميسر باشد باز هم اين کار منطقي به نظر نمي رسد زيرا حتي در يک زمان مشخص در پر ترافيک ترين ساعات روز تعداد خطوط در حال مکالمه به 40 خط هم نميرسد.
اين مثال روشن مي کند که براي چنين مکاني 40 خط ازاد تمام نياز ما را براورده مي سازد بنابرين بايد به طراحي يک سيستم سانترال 40 به 200 پرداخت.
هر کاربري که با اين سيستم تماس مي گيرد بايد به محض اشغال شدن خط يا شنيدن پيغام شماره داخلي خود را وارد کند .سيستم پس از اشکار سازي و رمز گشايي کد هاي DTMF يکي از خطوط اصلي را به داخلي مورد نظر وصل و مکالمه را برقرار مي کند.
در يک سيستم سانترال تلفن تعدادي خط تلفن در پورت ورودي قرار مي گيرند وبا يک نسبت منطقي به پورت هاي خروجي تبديل مي شوند.اين خود اهميت استفاده از چنين سيستمي را اشکار مي سازد.
به همين دليل است که توانا ييهاي بسيار يک سيستم سانترال ان را به انتخابي بي رقيب در بسياري از مکانها از جمله ادارات ودانشگاه ها و...تبديل کرده است. 

نصب سانترال