شلغم مهمترين گياه ضدسرطان

ایسنا: شلغم مهمترين گياه ضد سرطان و يكي از پاك‌كننده‌ها و سازنده‌هاي خون بوده و املاح كلسيم و منيزيم موجود در آن موجب جلوگيري از ابتلا به بيماري‌هاي خطرناكي مانند سرطان مي‌شود.
شلغم نه تنها از نظر داشتن ويتامين و خواص معدني‌اش ارزنده است، بلکه مهمترين گياه ضدسرطان است و حتي گسترش سرطان را متوقف مي‌كند.
با توجه به فصل سرما لازم است بدانيم استفاده از چه گياهاني براي جلوگيري از ابتلا به سرماخوردگي يا در صورت ابتلا به اين قبيل بيماري‌ها مفيد بوده که شلغم يکي از آنهاست.
شلغم گياهي است با برگهاي ناصاف و بريدگيهاي زياد به رنگ سبز و سفيد، ريشه آن غده‌اي و به شكلهاي گرد يا دراز به رنگ سفيد با لكه‌هاي بنفش است.
ميوه شلغم مانند غلافي باريك و دراز است كه در آن چند دانه سياه وجود دارد، شلغم در هواي سرد بسيار خوب رشد مي‌كند و شايد علت آن باشد كه براي درمان بيماري‌هايي كه در فصل سرما زياد است و بيماري‌هاي تنفسي به كار مي‌رود.
خواص شلغم آنقدر زياد است كه مي‌توان گفت اين گياه براي هر دردي درمان است و اگر مردم مي‌دانستند كه اين گياه چقدر فايده دارد تمام باغچه‌هاي خانه خود را شلغم مي‌كاشتند و هر روز از آن استفاده مي‌كردند .
محسن پويان، پژوهشگر گياهان دارويي در خراسان جنوبي، در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا گفت: شلغم گياهي شب بو است که در متون قديم به نامهاي "لفت" و "شلجم" از آن ياد شده است.
وي افزود: شلغم مانند ديگر گياهان خانواده شب بو به دليل وجود ترکيبات شيميايي به نام "گلوکوزينولاتها" داراي خاصيت آنتي اکسيداني قوي بوده است، لذا براي جلوگيري از اثر عوامل سرطان‌زا بسيار اهميت دارد.
پژوهشگر گياهان دارويي در خراسان جنوبي ادامه داد: ريشک‌هايي که از غده شلغم خارج مي‌شود، براي ناراحتي‌هاي طحال استفاده مي‌شود که ريشک‌ها را خشک کرده و پودر مي‌کنند و سپس به صورت دم کرده يا مخلوط با عسل مصرف مي‌کنند.
پويان اظهار کرد: غده ريشه شلغم به صورت پخته شده براي درمان سرفه‌هاي مزمن، سرماخوردگي، برونشيت، افزايش نور چشم، خرد شدن دفع سنگ مثانه و نرم کردن سينه بسيار مفيد است.
وي تصريح کرد: آبي که از پخته شدن شلغم به دست مي‌آيد باعث کاهش قند خون مي‌شود.
پژوهشگر گياهان دارويي در خراسان جنوبي گفت: با توجه به مواد موجود در شلغم، مصرف آن براي بيماراني که علت بيماري آنها فقر غذايي و تحليل قوا بوده و نيز بيماران مبتلا به سل بسيار مفيد است.
پويان تصريح کرد: شربتي که از شلغم ساخته مي‌شود، براي رفع سياه سرفه در کودکان بسيار موثر خواهد بود و داراي مواد ميکروب‌کش بوده و روده را ضدعفوني مي‌کند.
وي خاطرنشان کرد: مقدار مصرف دانه شلغم روزانه دو بار هر بار هفت گرم و مقدار خوراک برگ آن 50-100گرم در روز است.