10 اشتباه در استفاده از ترازو

وزن، موضوعي است که با متناسب‌تر شدن، سالم‌تر شدن، و جذاب‌تر شدن در ارتباط است. اما بسياري از مردم، ارتباط ناسالمي با ترازوهايشان دارند.

در طول اين سال‌ها، من با کساني آشنا شدم که به وزن کردن خودشان اعتياد پيدا کرده‌اند. يعني اينکه بيش از حد روي ترازو مي‌ايستند! بعضي از آنها هر روز اين کار را انجام مي‌دهند، صبح و شب! بعضي‌ها هم در ?? ثانيه، ? بار روي ترازو مي‌روند و پايين مي‌آيند. به اين اميد که ترازو عدد کمتري را نشان دهد. سپس اين کار را ?? ثانيه بعد، دوباره تکرار مي‌کنند. بنظرتان آشنا مي‌آيد؟

اين افراد به هيچ وجه ديوانه نيستند. بعضي از مردم بيش از حد به وزن کردن خودشان اهميت مي‌دهند. متاسفانه وزني که ترازو به آن‌ها در صبح نشان مي‌دهد، مي‌تواند روزشان را بسازد يا خراب کند! بعضي از مردم فکر مي‌کنند که اگر به آرامي روي ترازو بروند، ممکن است عدد کمتر شود، و بعضي فکر مي‌کنند که با بيرون ماندن قسمتي از پايشان، نتيجه‌ي بهتري مي‌گيرند.
تعجب آور است!

يک ارتباط ناسالم؟

در مجموع، من عاشق ترازو نيستم. مطمئنا ترازو در دنياي سلامتي و تناسب اندام جايگاه خاصي دارد و مي‌تواند منبع مفيدي باشد، اما بيشتر از حد، به سرچشمه‌ي اضطراب، استرس، و نااميدي تبديل خواهد شد. البته وزن، موضوعي است که با متناسب‌تر شدن، سالم‌تر شدن، و جذاب‌تر شدن در ارتباط است. اما بسياري از مردم، ارتباط ناسالمي با ترازوهايشان دارند. شايد شما هم چنين اشخاصي را بشناسيد. شايد؟

سنگيني، هميشه بد نيست!

قبل از اينکه من سراغ ?? اشتباه رايج استفاده از ترازو بروم، به ياد داشته باشيد که از نظر سلامتي، ترکيب بدن بسيار مهم‌تر از وزن بدن مي‌باشد. بعضي از افراد سنگين وزن، چربي نسبتا کمي دارند، و بعضي از افراد سبک وزن‌تر، درصد چربي بدن بالايي دارند (که البته آنها را در معرض خطر بيشتري قرار مي دهد).

با توجه به يک نمودار قد و وزن معمولي، من در حال حاضر چاق هستم و حدود ?? کيلوگرم اضافه وزن دارم. در واقع من وزن نسبتا زيادي دارم، اما اصلا چاق بنظر نمي‌آيم. درصد چربي بدن من در حال حاضر، در حدود ??? است. در واقع، نمي‌خواهم لاغرتر باشم، زيرا اين کار براي من به معني از دست دادن عضله است. مي‌بينيد؟ موضوع، هميشه وزن نيست. حالا با تمام چيزهايي که مي‌دانيد، در چه زماني نبايد از ترازو استفاده کنيد؟

1 - اکثر روزها

وزن کردن روزانه در بيشتر موارد، غير ضروري و ناسالم است و اغلب منجر به افکار و رفتار وسواسي مي‌شود. در بيشتر مواقع براي اکثر افراد، وزن کردن بطور هفتگي مناسب خواهد بود.

2 - وقتي در محل ديگري هستيد
بهتر است که هميشه خودتان را با يک ترازو وزن کنيد. به اين ترتيب، حتي اگر ترازو کاملا تنظيم نباشد، شما در مورد کاهش يا افزايش وزنتان به نتايج دقيق‌تري دست پيدا خواهيد کرد.

3 - وقتي ترازو ارزان قيمت باشد
بعنوان يک اصل، هر چه ترازو ارزانتر باشد، دقت آن کمتر است. تجربه‌ي من اين است که اکثر ترازوهاي داخل حمام، معمولا در وزن‌هاي پايين، دقيق نيستند. در ?? سال گذشته، من به شکايت‌هاي مردم در مورد اينکه ترازوهاي باشگاه، آنها را سنگين نشان مي‌دهد، گوش کرده‌ام. متاسفانه براي آن افراد، اين ترازوها بسيار دقيق هستند.

4 - هنگاميکه ساعت ? شب است و شما هم شام سنگيني خورده‌ايد
در شرايط عادي، همه‌ ما در پايان روز، سنگين‌تر هستيم، نه چاق‌تر! اين اختلاف طبيعي، به اين معناست که کسي مانند من، مي‌تواند در شب براحتي ? تا ? کيلو سنگين‌تر باشد. به همين دليل، بهتر است که ما هميشه در يک زمان از روز، روي ترازو برويم. ترجيحا، در اول صبح که از خواب بلند مي‌شويم.

5 - وقتي لباس‌هاي سنگين پوشيده‌ايد
لباس‌ها مي‌توانند تا ? کيلو وزن داشته باشند! بنابراين براي دقت بيشتر، ترجيحا خودتان را بدون لباس وزن کنيد. اگر ممکن نيست، تا جايي که امکان دارد لباس کمتري بپوشيد و در هر بار وزن کردن، از همان لباس استفاده کنيد.

6 - بلافاصله بعد از اينکه تمرين شديدي انجام داده‌ايد
مگر اينکه ميزان نوشيدن مايعات و از دست دادن آب بدنتان را قبل و بعد از تمرين اندازه گرفته باشيد، خودتان را پس از يک تمرين شديد وزن نکنيد. از دست دادن ? کيلو از آب بدن در طول يک جلسه‌ي تمريني يک ساعته، آسان است. بنابراين خودتان را با کاهش موقت وزنتان فريب ندهيد! آب، چربي نيست، و يک ليتر آب يا عرق دقيقا يک کيلو است.

7 - هنگاميکه ترازو روي فرش است
مطمئن شويد که ترازو روي يک سطح محکم مانند کاشي، چوب و بتن باشد، در غير اينصورت آنچه روي ترازو مي‌خوانيد، ممکن است صحيح نباشد.

8 - روزهاي خاصي از ماه
مي‌دانم که شما خانم‌ها نيازي به توضيح من نداريد، اما بله، در دوره‌ي قاعدگي زنان که معمولا بين ? تا ? روز در ماه است، وزن شما بعلت احتباس آب، بطور موقت بالا مي‌رود. بهتر است که در طول اين دوره، از وزن کردن خودتان خودداري کنيد.

9 - وقتي که فکر وزن کردن، شما را دچار اضطراب مي‌کند
رفتن روي ترازو به طرز فکرتان بستگي دارد. اگر فکر مي‌کنيد و باور داريد که يک تجربه‌ي استرس آور است، همينطور هم خواهد بود. وزن کردن، مي‌تواند يک تمرين ساده‌ي جمع آوري داده، يا يک اتفاق پريشان کننده باشد.
اگر نمي‌توانيد ترستان از ترازو را کنترل کنيد، شايد بهتر باشد براي مدتي از يک ابزار ارزيابي ديگر استفاده کنيد. اندازه گيري هفتگي دور کمر، تست ماهيانه‌ي ترکيب بدن، و انواع آزمايش‌هاي تناسب اندام، همگي جايگزين‌هاي مناسبي هستند.

10 - وقتي که از ظاهر، احساس، و عملکردتان راضي هستيد
اگر خوب بنظر مي رسيد، احساس خوبي داريد، و سالم هم هستيد، اعداد چه اهميتي دارند؟